Szukaj na stronie

Lista komunikatów Santander Leasing

Większe firmy są bardziej świadome

8 lipca 2019

Mogłoby się wydawać, że w mniejszych firmach – tych na początku ścieżki rozwoju, z mniejszymi przychodami, konieczność wspierania inwestycji zewnętrznymi formami finansowania jest wyższa. Wyniki badania „Leasing Index” wskazują jednak, że im więcej pracowników zatrudnia firma, tym chętniej korzysta z leasingu. Z czego wynika taka zależność?

Aż 43 proc. firm badanych na potrzeby „Leasing Index” zadeklarowało, że korzysta z leasingu. Wyraźnie widać jednak korelację między wielkością przedsiębiorstwa (wyrażonej liczbą zatrudnianych pracowników) i deklaracjami o finansowaniu inwestycji leasingiem. W firmach jednoosobowych wskaźnik ten wyniósł 37 proc., w firmach zatrudniających od 2 do 9 osób o 6 p. proc. więcej (43 proc.), a w tych powyżej 9 pracowników – aż 46 proc. W ostatniej grupie najwięcej respondentów zadeklarowało także zainteresowanie leasingiem (30 proc. wobec średniej dla całego badania na poziomie 26 proc.).

Wbrew pozorom taka zależność nie powinna dziwić. Wielkość zatrudnienia jest bowiem bezpośrednio powiązana z całą gamą czynników, które zwiększają szanse na zainteresowanie leasingiem.

Pierwszym z nich jest czas funkcjonowania na rynku – chociaż liczba pracowników nie zależy od stażu na rynku, widać między tymi wartościami korelację. Nie dziwi, że firmy prowadzone przez ludzi z doświadczeniem i biznesowym obyciem są bardziej nastawione na rozwój swoich usług i lepiej znają instrumenty finansowe, które im to umożliwiają mówi Daniel Mrozek, dyrektor marketingu i wsparcia sprzedaży w Santander Leasing. - Drugim aspektem związanym z wiedzą, jest poziom profesjonalizacji kadr. W większych przedsiębiorstwach mamy najczęściej do czynienia z bardziej rozbudowaną strukturą, gdzie za poszczególne obszary działania odpowiadają ludzie z branżowym wykształceniem i doświadczeniem zawodowym – specjaliści potrafiący wybierać najbardziej efektywne źródła finansowania spośród dostępnych możliwości – dodaje

Kolejnym czynnikiem dowodzącym zależność wielkości przedsiębiorstwa i zainteresowania leasingiem jest ogólne nastawienie do zewnętrznych form finansowania. Bez względu na to czy mówimy o leasingu, pożyczkach czy kredycie – firmy jednoosobowe podchodzą do usług oferowanych przez sektor finansowy ze znacznie większym dystansem niż większe podmioty. Warto jednak zwrócić uwagę na trend, który widać porównując tegoroczny „Leasing Index” z badaniem przeprowadzonym w 2016 roku. Plany finansowania rozwoju ze środków własnych ówcześnie deklarowało 83 proc. firm. Dziś już mniej niż połowa (49 proc.).