Plastik rośnie w siłę. Polacy pokochali karty paliwowe

Karty paliwowe, umożliwiające bezgotówkowe płatności na stacjach zyskują w Polsce coraz większą popularność. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka i wykraczają daleko poza wygodę, jaką daje płatność „plastikiem” i brak konieczności noszenia gotówki – wynika z badania przeprowadzonego przez Santander Leasing, Civitta Polska i Attention Marketing.

Badanie i raport na jego podstawie to pierwsza w Polsce dogłębna analiza powodów korzystania i niekorzystania z kart paliwowych.

- Karta jest jednym z produktów dodatkowych, który oferujemy naszym Klientom przy zawieraniu umowy leasingowej. Obecnie decyduje się na nią ok 20 proc. leasingobiorców. Wyniki naszego badania wskazują, że zdecydowana większość użytkowników jest zadowolona z udogodnień, które zapewnia karta. Bazując na pozytywnych doświadczeniach pod koniec 2018 roku poszerzyliśmy ofertę i do stacji Orlen dołączyło również BP – komentuje Tomasz Sęba, dyrektor ds. ubezpieczeń i produktów komplementarnych w Santander Leasing.

Klienci aktywnie korzystający z „plastiku” są zadowoleni z posiadanej karty paliwowej (ocena 4,4 na pięciostopniowej skali). Co składa się na pozytywny odbiór tej formy płatności? Respondenci najczęściej wskazują łatwość i wygodę korzystania z karty (ocena 4,7). Wysoko oceniony został również odroczony termin płatności (4,4), przejrzystość zasad (4,4), dostępność stacji benzynowych (4,4) oraz dostępność usług dodatkowych (4,2).

Zapytani o najważniejsze motywacje do podjęcia decyzji o karcie, badani aktywnie korzystający z kart najczęściej wskazywali jedną zbiorczą fakturę za paliwo (32 proc. wskazań). Na drugim miejscu znalazła się podstawowa funkcjonalność karty, czyli możliwość płatności za paliwo (20 proc.), a na trzecim atrakcyjne rabaty (16 proc.). Są też tacy klienci, którzy pomimo posiadania karty nie korzystają z niej.

- Ich motywacja do podjęcia decyzji o karcie była mniejsza i okazała się niewystarczająca, aby zacząć aktywnie z niej korzystać. Odpowiedzi respondentów wskazują, że produkt, który oferujemy spełnia oczekiwania odbiorców, a obszar który wymaga pracy to ogólne przekonanie Polaków do nowoczesnych form płatności – tłumaczy Tomasz Sęba.

Z badania Santander Leasing, Civitta Polska i Attention Marketing dowiadujemy się także, jakie czynniki mają wpływ na postrzeganie atrakcyjności kart już po podjęciu decyzji dotyczącej produktu. W tym przypadku obie grupy – zarówno korzystający jak i niekorzystający – mają podobne zdanie. Największą rolę odgrywa jedna, zbiorcza faktura za paliwo (średnio 4,5 pkt na pięciostopniowej skali).

Santander Leasing, wcześniej jako BZ WBK Leasing proponuje swoim klientom karty paliwowe już od 8 lat. Kierowcy, którzy zdecydują się na skorzystanie z produktu, mogą wybierać spośród stacji Orlen oraz BP.