Szukaj na stronie

Lista komunikatów Santander Leasing

"Leasing Index" – wyniki badań oceny usług leasingu w Polsce

15 grudnia 2016

Z badań „Leasing Index” wynika, że ponad 90 proc. przedsiębiorstw z segmentu MŚP w Polsce ocenia dobrze lub bardzo dobrze współpracę ze swoim leasingodawcą.

Nieprzerwanie od kilku lat jakość obsługi klientów w momencie sprzedaży oferty leasingu, jak i po oddaniu środka trwałego stoi na bardzo wysokim poziomie. Ponad 90 proc. przedsiębiorstw z segmentu MŚP ocenia dobrze lub bardzo dobrze współpracę ze swoim leasingodawcą. Co równie istotne ogólna średnia ocena do momentu odbioru jest nieznacznie wyższa (0,1 na skali od 1 do 5) niż ocena po odbiorze przedmiotu leasingu.

- Wniosek płynący z tych danych jest jeden – branża leasingowa od lat dba o najwyższe standardy w zakresie sprzedaży i obsługi inwestycji realizowanych przez polskich przedsiębiorców – mówi Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający obszarem prawnym, obsługi posprzedażowej i ubezpieczeń w BZ WBK Leasing.

Jednym z głównych założeń cyklicznie realizowanych przez BZ WBK Leasing badań rynku jest ocena jakości obsługi przedsprzedażowej, jak i posprzedażowej. Kolejny raz z rzędu okazuje się, że znaczna część respondentów (bez względu na skalę prowadzonej działalności – firmy małe czy średnie) jednoznacznie zadeklarowała, że współpraca i ocena zaangażowania firm w cały proces realizacji umowy leasingowej stoi na bardzo wysokim poziomie. Cieszy również fakt, że wszystkie 4przebadane branże (produkcyjna, handlowa, budowlana, usługowa) deklarowały równie wysoką ocenę.

Obsługa po zawarciu umowy leasingu musi stać na bardzo wysokim poziomie, gdyż o ponownym wyborze danej firmy często decyduje zadowolenie klienta z kontaktu z firmą leasingową w trakcie umowy, zwłaszcza jak coś się dzieje z przedmiotem lub płatnościami – podkreśla – mówi Mariusz Włodarczyk.Ważne jest także, aby firma finansująca szła z duchem czasu, wdrażała nowe technologie w kontaktach z klientem i realizacji jego oczekiwań. Dodatkowo, bardzo istotnymi czynnikami budującymi relacje i wpływającymi na zaufanie klientów, są przejrzystość i jednoznaczność zapisów stosowanych w umowie leasingu. Umowa leasingu lub pożyczki trwa kilka lat, dotyczy często dużych kwot, stąd wskazanym jest aby klient poświęcił chwilę na zapoznanie się z zapisami umowy, opisującymi prawa i obowiązki obu stron – dodaje

Przed podpisaniem umowy z firmą finansującą warto nie tylko zapoznać się z warunkami finansowymi transakcji, ale również z postanowieniami umowy oraz stosowanymi przez firmy leasingowe ogólnymi warunkami umowy leasingu (OWUL). Jest w nich zapisane jak będą wyglądać rozliczenia z tytułu umowy w praktyce – podstawowe, przewidziane harmonogramem i te, których nie da się zaplanować. OWUL mówi co się stanie np. w przypadku opóźnień w wydaniu przedmiotu przez dostawcę, zmiany stóp procentowych lub wypadku komunikacyjnego. Określa wysokość kar umownych, konsekwencje opóźnień w płaceniu rat, warunki wcześniejszego rozwiązania umowy i jej rozliczenia. Umowa leasingu i OWUL muszą pasować klientowi, dawać komfort używania wybranego środka trwałego, a to z kolei daje leasingodawcy szansę na zawarcie kolejnej umowy i wieloletnią współpracę ze sprawdzonym klientem.

Wymogiem koniecznym przy podpisywaniu umowy leasingu są dokumenty rejestrowe firmy: REGON, NIP, KRS. W przypadku popularnych procedur uproszczonych, z uwagi na coraz większą dostępność informacji ze źródeł zewnętrznych (np. biura informacji kredytowej, KRS, CEIDG) do wniosku nie są często wymagane dokumenty finansowe, a jedynie oświadczenie klienta, a decyzja o finansowaniu wydawana jest nawet w kilka minut.