BZ WBK Leasing finansuje elektromobilną rewolucję w komunikacji miejskiej

Umowa między Miejskimi Zakładami Autobusowymi (MZA) w Warszawie, a konsorcjum składającym się z Solaris Bus&Coach i BZ WBK Leasing została podpisana 18 lipca w Warszawie. Dziesięć nowych elektrycznych autobusów wyjedzie na ulice stolicy na początku 2018 roku. Łączna kwota finansowania zagwarantowanego przez Spółkę w formie leasingu finansowego opiewa na ponad 30 milionów złotych i stanowi znaczny udział w rozwoju elektromobilności miejskiej w Polsce.

Zgodnie z umową zwycięskie konsorcjum dostarczy i sfinansuje Warszawie dziesięć 12-metrowych, elektrycznych autobusów miejskich Urbino 12 electric. Będzie to już druga dostawa autobusów z napędem elektrycznym dla największego przewoźnika miejskiego w Polsce. Pierwsze 10 autobusów tego typu MZA zamówił w listopadzie 2014 roku. Jak podaje MZA w Warszawie do 2020 roku po ulicach stolicy będzie kursowało 130 autobusów z napędem elektrycznym.

- Cieszę się bardzo, że Solaris, BZ WBK Leasing i MZA łączą siły, żeby zapewnić mieszkańcom stolicy nie tylko nowoczesny, innowacyjny i wygodny standard transportu miejskiego, ale jednocześnie ekologiczny, przyjazny środowisku naturalnemu. Nasza spółka jest bardzo zainteresowana finansowaniem zaawansowanych technologii, szczególnie tych które służą poprawie jakości naszego środowiska – mówi Tomasz Jąder, wiceprezes BZ WBK Leasing.

Na koniec 2016 roku autobusy elektryczne stanowiły zaledwie 0,3 proc. wszystkich autobusów obsługujących komunikację zbiorową w Polsce. W sumie było ich 31 w 5 polskich miastach: Warszawie, Krakowie, Inowrocławiu, Jaworznie oraz Lublinie. Zgodnie z planami samorządów i prognozami rządowymi za pięć lat po ulicach polskich miast i gmin ma jeździć ok. tysiąca autobusów z napędem elektrycznym.

- Chcemy mieć istotny udział również w finansowaniu pojazdów z napędem elektrycznym w Polsce, także przez zwiększenie nasycenia publicznego transportu autobusami tego typu, tym bardziej, że zapowiedzi samorządów w Polsce w tej kwestii są bardzo ambitne. Wstępne deklaracje zakładają pojawienie się 780 elektrycznych autobusów na polskich drogach do 2020 roku. Z pewnością znacznym ułatwieniem jest fakt, że Polska należy do liderów w produkcji autobusów elektrycznych – mówi Tomasz Jąder. – Tylko w pierwszym kwartale 2017 r. odnotowaliśmy ponad 50 proc. wzrost liczby finansowanych autobusów. Podpisana umowa na finansowanie elektrobusów dla Warszawy wpłynie na konsekwentne i znaczne zwiększenie naszego udziału w tym segmencie rynku – podsumowuje.

Powyższe ambitne plany w zakresie rozwoju elektromobilności miejskiej potwierdzają dane z raportu IDTechEX Research of Cambridge z 2016 roku. Jak wynika z badań w ciągu 10 lat w Europie będziemy mieli do czynienia z pięciokrotnym wzrostem rynku elektrobusów, a co istotne skumulowany roczny wskaźnik wzrostu sprzedaży wynosi +20 proc. r/r.